Verdieping
Innoveren is leuk maar ook lastig. Het is belangrijk om je steeds af te vragen wat er werkt en wat maakt dat iets werkt. Door deze vragen te blijven stellen kun je een interventie steeds beter maken.
In deze verdieping hebben we zoveel mogelijk kennis verzameld die relevant is om gezond financieel gedrag te bevorderen. Lees verder om te ontdekken wat er al bekend is over verschillende doelgroepen en over factoren die gedrag beïnvloeden. Gebruik die kennis om je interventie aan te scherpen.
Welke kennisbronnen kun je gebruiken?
Voor het ontwerpen en verbeteren van een interventie is het belangrijk om je te verdiepen in je doelgroep en het gedrag dat je wil bevorderen. Met die kennis kun je de interventie aanpassen aan specifieke behoeften. Er zijn 3 bronnen voor deze kennis:
- Jij en je collega’s hebben praktijkkennis. Jullie weten veel van de mensen die jullie helpen. Ga met je collega’s in gesprek over wat zij zien als belangrijke aspecten.
- Kennis van de doelgroep zelf. Spreek met hen en vraag wat ze nodig hebben of lastig vinden.
- Er is ook veel literatuur die je kan helpen. Voor een aantal doelgroepen en onderwerpen hebben we op deze pagina literatuur verzameld en samengevat.
Meer weten over…
Basisbehoeften
Bewust en onbewust gedrag
Gezond financieel gedrag
Jongeren
Motivatie
Peers
Schaarste
Stress
Vrijwilligers
Verder innoveren?
Maak dan gebruik van verdieping per onderwerp, voorbeelden uit de praktijk of werkzame bestanddelen.